Tipy i Triki

Porzucony koszyk: sprawdzone wskazówki, jak go uratować

Justyna Szymańska

9 maja 2025

Udostępnij

Czas czytania 8 minut

Według najnowszych badań nawet 70 % kupujących nie finalizuje zakupów w sklepach internetowych. Dlaczego tak się dzieje? Pokażemy ci najczęstsze powody i podpowiemy, jak reagować na porzucone koszyki, aby uratować przynajmniej część konwersji.

Jak wykorzystać mailing do ratowania porzuconych koszyków?

Dlaczego klient decyduje się nie sfinalizować zakupu?

Porzucony koszyk może mieć wiele przyczyn:

  • Strona nie jest wystarczająco przejrzysta, przez co użytkownik ma trudności z nawigacją. Zwróć uwagę również na urządzenia mobilne ‑ współczynnik porzuceń podczas przeglądania na telefonie może wynosić nawet 86 %, jeśli sklep internetowy nie jest responsywny.

  • Strona ładuje się zbyt długo. Nawet 57 % użytkowników opuści witrynę, jeśli ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy, a 80 % z nich już nigdy na nią nie wróci.

  • Kupon rabatowy nie działa. Spowoduje to, że około 46 % użytkowników nie dokończy zakupu.

  • Cena dostawy jest zbyt wysoka (z zakupu zrezygnować może około 41 %).

  • Rejestracja jest wymagana przed złożeniem zamówienia (ok. 37 %).

  • Zamówienie jest skomplikowane i zawiera niepotrzebne kroki (np. obowiązek wypełnienia informacji, których prawdopodobnie nigdy nie wykorzystasz w przyszłości) ‑ nawet 28 % osób nie dokończy zakupu.

  • Na ostatnim etapie zamówienia pojawią się ukryte opłaty (pakowanie, opłaty serwisowe itp.), które wpłyną na ostateczną cenę (ok. 21 %).

  • Ograniczone opcje płatności lub dostawy (ok. 19 %).

  • Użytkownik sam sprawdza, gdzie najwygodniej jest mu dokonać zakupu. Lub po prostu przegląda i zapisuje towar na później.

  • Sklep internetowy nie oferuje wszystkiego, czego szuka potencjalny klient (Przykład: klient może kupić tutaj nowy telefon komórkowy, ale po pokrowiec na telefon musi udać się gdzie indziej).

  • Sklep internetowy nie jest godny zaufania, ma wyższy wskaźnik negatywnych recenzji lub recenzje nie istnieją. Dane kontaktowe są niekompletne lub ich brakuje.

  • ...Lub użytkownik nie ma czasu i planuje wrócić do zakupu później.

Jak widać powodów, dla których klient może zrezygnować z zakupu jest wiele i są one bardzo zróżnicowane. 

Dlatego jako pierwszy krok zalecamy bezstronne przyjrzenie się swojemu sklepowi internetowemu i ocenę, czy proces zamawiania jest wystarczająco prosty i przejrzysty. Jeśli tak jest, mamy przewodnik, który pomoże Ci zachęcić odwiedzających do sfinalizowania zakupu.

Automatyzacja jako narzędzie do ratowania porzuconych koszyków

Ustawiając prostą automatyzację, możesz skłonić potencjalnego klienta do sfinalizowania zamówienia. Aby efektywnie reagować na porzucone koszyki, wcale nie musisz prowadzić typowego sklepu internetowego. Ten typ kampanii zautomatyzowanej możesz wykorzystać również jeśli sprzedajesz produkty cyfrowe, oferujesz płatne webinary lub organizujesz warsztaty i szkolenia lub inne wydarzenia.

Według statystyk z 2022 roku, ludzie otwierają e‑maile z przypomnieniem o koszyku w ponad 45 % przypadków. 21 % z nich przechodzi do sklepu internetowego, po czym nawet 50 % z nich finalizuje zakup. Tak więc dane jasno pokazują, że dzięki skonfigurowanej automatyzacji możesz uratować nawet do 10 % sprzedaży dzięki przypomnieniu o porzuconym koszyku.

Zautomatyzowana kampania uruchamia się w momencie, w którym użytkownik doda produkt do koszyka, ale nie sfinalizuje zakupu w określonym czasie. Zazwyczaj są to 2‑3 godziny, ponieważ jest to czas, w którym potencjalny klient ma jeszcze świeżo w pamięci wybrany przedmiot, co daje większą szansę na sfinalizowanie zakupu.

WSKAZÓWKA: Czas ten może się różnić w zależności od sklepu internetowego i branży. Proces decyzyjny w przypadku zakupu dużych urządzeń zajmuje więcej czasu niż w przypadku np. kosmetyków (ze względu na różnicę w cenie), więc dostosuj automatyzację odpowiednio do swojej oferty. 

W ramach kampanii zautomatyzowanej można również wysyłać serie wiadomości. W każdym kolejnym mailu możesz dozować zachętę, na sam koniec zachowując rabat. 

WSKAZÓWKA: Zalecamy ustawienie określonego czasu oczekiwania na koniec automatyzacji (np. 3 miesiące), aby kontakty nie wchodziły zbyt często do automatyzacji (i nie nadużywały wysyłanych korzyści) lub nie postrzegały wiadomości e‑mail z przypomnieniem o koszyku jako spamu.

Wysyłaj przypomnienia o porzuconym koszyku za pomocą automatycznych wiadomości e‑mail. Przypomną one użytkownikowi w odpowiednim momencie, że w jego koszyku czekają niezakupione produkty. W Ecomail możesz stworzyć taką automatyzację w kilka minut dzięki gotowemu scenariuszowi, który możesz dostosować do swoich potrzeb.

Przykład automatyzacji dla porzuconego koszyka

Przyjrzyjmy się, jak działa automatyzacja na przykładzie sklepu internetowego z odzieżą.

  • Po uruchomieniu automatyzacji ustawiamy pierwsze oczekiwanie. Ponieważ sprzedajemy odzież, decydujemy się na 2‑3 godziny (proces decyzyjny w przypadku odzieży jest raczej szybki). Tutaj automatyzacja czeka, aby sprawdzić, czy kontakt zakończy proces zamówienia.

  • Jeśli nie, wysyłamy pierwsze przypomnienie o porzuconym koszyku ‑ jeszcze bez rabatu. W newsletterze zwracamy uwagę na zalety kupowania u nas (szybka wysyłka, prezent przy zakupie itp.). Możemy również zaoferować pomoc w wyborze odpowiedniego rozmiaru lub dodatkowe informacje o produkcie.

  • Ponownie ustawimy czas oczekiwania ‑ teraz co najmniej 24 godziny, ponieważ chcemy dać kontaktowi czas na przeczytanie wiadomości.

  • Jeśli zamówienie nie zostanie zrealizowane nawet teraz, wyślemy drugie przypomnienie o porzuconym koszyku, w którym zaoferujemy zniżkę na zakup. Wybraliśmy rabat w wysokości 10 %.

  • Zapobiegamy nadużywaniu tej zniżki, ustawiając ostatnie oczekiwanie na miesiąc (lub dłużej, w zależności od częstotliwości zamówień i powtarzających się zakupów). Jeśli kontakt nie sfinalizuje zakupu, będzie on nadal czekał przez miesiąc w automatyzacji. Jeśli w tym czasie doda więcej produktów do koszyka, nie otrzyma wiadomości e‑mail z przypomnieniem.

WSKAZÓWKA: Dla naszego klienta Grizly, e‑mailing stanowił 15 % obrotu w ubiegłym roku, z czego 37 % pochodziło właśnie z automatyzacji, w tym z porzuconych koszyków. Pobierz case study i dowiedz się więcej.

Jak skonfigurować automatyzację dla porzuconych koszyków?

Teksty mają znaczenie

Średni wskaźnik otwarć newsletterów na całym świecie wynosi około 15 %, ale w przypadku porzuconych koszyków jest to ponad 40 %. Zwróć więc uwagę na treść, z którą chcesz dotrzeć do swoich odbiorców.

Personalizacja

Dotarcie do odbiorcy w temacie wiadomości podobno zwiększa szansę na otwarcie e‑maila nawet 6‑krotnie. W Ecomail można używać merge tagów do adresowania i dalszej personalizacji.

Postaw na przemyślaną nazwę nadawcy, temat i nagłówek.

Nazwa nadawcy decyduje o tym, czy e‑mail zostanie otwarty nawet w 72 %. Temat wiadomości jest zachętą do jej otwarcia, a preheader stanowi jego uzupełnienie lub kontynuację. Jeśli chcesz podejść do tego kreatywnie, nie masz pomysłu na temat wiadomości ‑ jako inspirację polecamy Ci ten artykuł.

Przykłady maili z przypomnieniem o porzuconym koszyku.

Wyświetlanie elementów w koszyku

Pracuj ze zdjęciami produktów, które klient dodał do koszyka ‑ wizualne przypomnienie stworzy poczucie FOMO (ang. fear of missing out ‑ strach przed przegapieniem). Poczucie to możesz wzmocnić, poprzez dodanie informacji o tym, że ten produkt szybko się wyprzedaje lub konkretnej informacji, jak niewiele sztuk pozostało w magazynie. Oczywiście nie podawaj fałszywych informacji.

Pokaż alternatywy

Nawet jeśli produkt jest wyprzedany, albo jeśli jest dostępny w wielu kolorach lub wzorach, albo jeśli są do niego akcesoria. Czasami powodem niezrealizowania zamówienia może być tylko niezdecydowanie potencjalnego nabywcy.

#Wskazówka: Zobacz konkretne przykłady tego, jak możesz łatwo polecać alternatywne produkty za pomocą merge tagów.

Newsletter Vans pokazuje alternatywy obuwia, ponieważ bierze pod uwagę, że klient może wahać się nad kolorem lub wzorem.

Ułatwi to powrót do sklepu internetowego. Idealnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie przycisku z linkiem ‑ dzięki temu link w szablonie stanie się bardziej widoczny.

Dodaj opinie klientów

Wzbudzisz zaufanie do swojego sklepu internetowego i pokażesz potencjalnym nabywcom, że nie muszą się martwić o zakupy u Ciebie.

Pokaż korzyści płynące z zakupów u Ciebie

Niezależnie od tego, czy chodzi o bezpłatne zwroty, zniżki na wysyłkę czy możliwość zdobycia dodatkowych punktów za zakup, to również może mieć znaczenie.

Optymalizacja szablonu pod kątem urządzeń mobilnych

Aż 61 % newsletterów jest obecnie czytanych na urządzeniach mobilnych.

WSKAZÓWKA: W naszym edytorze można skonfigurować różne treści dla urządzeń mobilnych i komputerów stacjonarnych. Dzięki temu możesz sprawić, że Twoje mobilne newslettery będą mniej przeładowane obrazami, gifami i innymi elementami.

Zaoferuj zniżkę w dogodnym czasie

Przykładowo marka Smileycookie.com w swojej kampanii osiągnęła 54 % Open Rate i współczynnik klikalności na poziomie 16 % dla wiadomości zawierających kod rabatowy w wysokości 10 %. 

Z naszego doświadczenia wynika jednak, że odbiorcy mogą nadużywać zniżek, dlatego zalecamy wysyłanie ich na późniejszym etapie automatyzacji.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, że możesz przynajmniej częściowo wpłynąć na współczynnik porzuceń. Na koniec przygotowaliśmy jeszcze checklistę, która zawiera podstawowe informacje na temat zwiększania konwersji. 

  • Przejdź przez proces składania zamówienia w swoim sklepie internetowym. Upewnij się, że wszystkie kroki są jasne i że prosisz klientów tylko o istotne informacje. 

  • Uprość proces zakupu tak bardzo, jak to tylko możliwe.

  • Skonfiguruj automatyzację porzuconych koszyków, aby pomóc przekształcić niedokończone zakupy w konwersje.

  • Dostosuj poszczególne kroki (czas oczekiwania, liczbę e‑maili) do sprzedawanego produktu i grupy docelowej.

  • Nie oferuj żadnych zniżek w pierwszej wiadomości e‑mail, ale zachowaj je na koniec sekwencji. 

  • Po wysłaniu ostatniej wiadomości e‑mail, pozwól kontaktom poczekać w automatyzacji przez jakiś czas, zanim ją opuszczą. Powodem tego jest zapobieganie możliwemu spamowaniu i nadużywaniu wysłanych korzyści.

  • Treść ma znaczenie ‑ upewnij się, że dbasz o sformułowanie treści, tematu, nazwy nadawcy i preheaderu.

  • Zoptymalizuj swoje szablony pod kątem urządzeń mobilnych, ponieważ czytelnicy coraz częściej czytają wiadomości e‑mail na urządzeniach przenośnych.

  • Zadbaj o wyraźne wezwania do działania (CTA), bezpośrednie linki do koszyka i konkretne zdjęcia produktów w szablonie. Nie zapomnij o alternatywnych produktach.

  • Zadbaj o projekt graficzny szablonu. Jeśli nie masz czasu na stworzenie szablonu, możesz wykorzystać jeden z ponad 150 darmowych gotowych szablonów w Ecomail.

  • Stale oceniaj skuteczność automatyzacji. Jeśli wyniki wyraźnie się pogarszają lub mają tendencję spadkową w ciągu kilku miesięcy, dostosuj teksty lub zmień szablony.

Zapraszamy do ocenienia artykułu.

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony. Bądź pierwszy!

Więcej artykułów
blogu Ecomail

Wszystkie artykuły